„Nasz sposób mówienia do dzieci staje się ich wewnętrznym głosem” – Peggy O’Mara

Większość z nas nie ma kłopotu z zaakceptowaniem pozytywnych uczuć dziecka. Problem pojawia się wówczas, gdy nasza pociecha zaczyna wyrażać negatywne emocje, takie jak płacz, smutek, złość. Nie jesteśmy w stanie zaakceptować tych uczuć, ponieważ są negatywne. Wolimy je pomniejszyć, zlikwidować, skorygować, sprawić, za pomocą „magicznej różdżki”, aby zniknęły. O co więc w tym wszystkim chodzi?

Żadne emocje dziecka nie są złe – niewłaściwe są jego reakcje na nie. I to do nas- dorosłych należy wskazanie dziecku jak sobie z nimi radzić i przeżywać je we właściwy sposób.                                 

Miłość rodziców

Najważniejszą rzeczą, jaką My-Rodzice możemy zrobić jest stworzenie bezpiecznej relacji z dzieckiem. Osoby, które w dzieciństwie doświadczały ufnej i wspierającej relacji z rodzicami, w dorosłym życiu lepiej radzą sobie z własnymi emocjami.

Dawanie przykładu

Dziecko uczy się przez naśladowanie, dlatego bardzo ważny jest dobry przykład. Jeżeli dziecko wyrasta w domu, w którym jedyną formą rozwiązywania problemów i konfliktów jest krzyk, samo będzie reagować w podobny sposób. Naukę radzenia sobie z emocjami rodzice powinni zacząć przede wszystkim od samych siebie.

Nauka rozpoznawania, odczuwania i rozumienia emocji

Świadomość własnych emocji i umiejętność ich nazywania to jeden z najpiękniejszych prezentów, jakie dziecko może otrzymać od rodziców. To dzięki nam dorosłym dziecko ma szansę na uporządkowanie i uspokojenie zawiłego świata emocji. Bardzo często mamy do czynienia z sytuacją, kiedy usilnie staramy się uchronić naszą pociechę przed doświadczaniem takich stanów jak złość, strach czy smutek. Postępując w ten sposób zabieramy naszemu dziecku część jego emocjonalności, zaprzeczamy temu co czuje, nie dajemy mu szansy nauczyć się jak radzić sobie z własną frustracją.

Pamiętajmy, że najważniejsze ze strony nas – dorosłych – jest:

  • wykazanie szczerego zainteresowania dzieckiem i odczuwanymi przez nie emocjami („Widzę, że coś Cię zdenerwowało”; „Rozumiem, że to mogło być dla Ciebie trudne”),
  • pokazanie sposobów radzenia sobie z trudnymi uczuciami („Opowiedz mi o tym”, „Narysuj, co Cię smuci”, „Jeżeli masz ochotę, to wykrzycz swoją złość”),
  • wykazanie się cierpliwością – nic nie przychodzi od razu, zmiana potrzebuje czasu,
  • stworzenie naszemu dziecku świata bez konfliktów – kłócący się rodzice, brak poczucia bezpieczeństwa, krytyka, nadmierne wymagania nie sprzyjają prawidłowemu rozwojowi emocjonalnemu,
  • pokazanie dziecku, jak może kontrolować czy ograniczać złe nastroje – niech nasze zachowania będą tego przykładem,
  • uczenie dziecka właściwego, dobrego myślenia o sobie samym.

zerknij na naszego facebooka!

DZWONKI LEKCYJNE
1

8:00 – 8:45

2 8:55 – 9:40 
3 9:50 – 10:35
4 10:45 – 11:30 
5 11:50 – 12:35
6 12:50 –13:35
7 13:45 – 14:30
8 14:40 – 15:25

BIBLIOTEKA

Szkolna biblioteka jest czynna w:

Pon. 7:45 – 13:45
Wt. 7:45 – 13:45
Śr. 7:45 – 13:45
Czw. 7:45 – 13:45
Pt. 7:45 – 13:45

DOWOZY DO SZKOŁY

DOWOZY I ODWOZY UCZNIÓW

w I półroczu 2022/2023

Dowozy

KLASY I – III Szkoły Podstawowej

TOP-BUS
Zadziele 7.00 Gruszowiec (Brogi) 7.21
Porąbka (Rola) 7.06 Gruszowiec (bar) 7.26
Porąbka (Podlesie) 7.08 Gruszowiec (szkoła) 7.28
Porąbka (sklep) 7.10 Gruszowiec (Groń) 7.30
Krzyżowa 7.32
Zajazd   7.45

KLASY IV – VIII Szkoły Podstawowej

LIMBUS
Porąbka (Rola) 7.15 Gruszowiec (bar) 7.35
Porąbka (garaże) 7.17 Gruszowiec (szkoła) 7.37
Porąbka (sklep) 7.19 Gruszowiec (Groń) 7.39
Zadziele (przy drodze głównej) 7.21 Krzyżowa 7.41

 

Odwozy

KLASY I – III Szkoły Podstawowej

TOP-BUS
Porąbka i Zadziele 12.45 Krzyżowa i Gruszowiec 13.10
Zajazd (kl. I-VIII) 13.45

KLASY IV – VIII Szkoły Podstawowej

LIMBUS
Porąbka i Zadziele (przy drodze gł.)

13.45

14.35

15.30

Gruszowiec

14.05

14.55

15.30

lokalizacja

Dobra 1, 34-642 Dobra
pow. limanowski

kontakt ze szkołą

telefon: 18 333-00-09
e-mail: spdobra1@gmail.com