Widok z Gruszowca na Dobrą SZKOŁA PODSTAWOWA im. Leopolda Węgrzynowicza w Dobrej Widok z Gruszowca na Dobrą

„Nasz sposób mówienia do dzieci staje się ich wewnętrznym głosem” – Peggy O’Mara

Większość z nas nie ma kłopotu z zaakceptowaniem pozytywnych uczuć dziecka. Problem pojawia się wówczas, gdy nasza pociecha zaczyna wyrażać negatywne emocje, takie jak płacz, smutek, złość. Nie jesteśmy w stanie zaakceptować tych uczuć, ponieważ są negatywne. Wolimy je pomniejszyć, zlikwidować, skorygować, sprawić, za pomocą „magicznej różdżki”, aby zniknęły. O co więc w tym wszystkim chodzi?

Żadne emocje dziecka nie są złe – niewłaściwe są jego reakcje na nie. I to do nas- dorosłych należy wskazanie dziecku jak sobie z nimi radzić i przeżywać je we właściwy sposób.                                 

Miłość rodziców

Najważniejszą rzeczą, jaką My-Rodzice możemy zrobić jest stworzenie bezpiecznej relacji z dzieckiem. Osoby, które w dzieciństwie doświadczały ufnej i wspierającej relacji z rodzicami, w dorosłym życiu lepiej radzą sobie z własnymi emocjami.

Dawanie przykładu

Dziecko uczy się przez naśladowanie, dlatego bardzo ważny jest dobry przykład. Jeżeli dziecko wyrasta w domu, w którym jedyną formą rozwiązywania problemów i konfliktów jest krzyk, samo będzie reagować w podobny sposób. Naukę radzenia sobie z emocjami rodzice powinni zacząć przede wszystkim od samych siebie.

Nauka rozpoznawania, odczuwania i rozumienia emocji

Świadomość własnych emocji i umiejętność ich nazywania to jeden z najpiękniejszych prezentów, jakie dziecko może otrzymać od rodziców. To dzięki nam dorosłym dziecko ma szansę na uporządkowanie i uspokojenie zawiłego świata emocji. Bardzo często mamy do czynienia z sytuacją, kiedy usilnie staramy się uchronić naszą pociechę przed doświadczaniem takich stanów jak złość, strach czy smutek. Postępując w ten sposób zabieramy naszemu dziecku część jego emocjonalności, zaprzeczamy temu co czuje, nie dajemy mu szansy nauczyć się jak radzić sobie z własną frustracją.

Pamiętajmy, że najważniejsze ze strony nas – dorosłych – jest:

  • wykazanie szczerego zainteresowania dzieckiem i odczuwanymi przez nie emocjami („Widzę, że coś Cię zdenerwowało”; „Rozumiem, że to mogło być dla Ciebie trudne”),
  • pokazanie sposobów radzenia sobie z trudnymi uczuciami („Opowiedz mi o tym”, „Narysuj, co Cię smuci”, „Jeżeli masz ochotę, to wykrzycz swoją złość”),
  • wykazanie się cierpliwością – nic nie przychodzi od razu, zmiana potrzebuje czasu,
  • stworzenie naszemu dziecku świata bez konfliktów – kłócący się rodzice, brak poczucia bezpieczeństwa, krytyka, nadmierne wymagania nie sprzyjają prawidłowemu rozwojowi emocjonalnemu,
  • pokazanie dziecku, jak może kontrolować czy ograniczać złe nastroje – niech nasze zachowania będą tego przykładem,
  • uczenie dziecka właściwego, dobrego myślenia o sobie samym.

zerknij na naszego facebooka!

DZWONKI LEKCYJNE
1

8:00 – 8:45

2 8:55 – 9:40 
3 9:50 – 10:35
4 10:45 – 11:30 
5 11:50 – 12:35
6 12:50 –13:35
7 13:45 – 14:30
8 14:40 – 15:25

BIBLIOTEKA

Szkolna biblioteka jest czynna w:

Pon. 7:30 – 14:30
Wt. 7:30 – 13:30
Śr. 8:00 – 15:00
Czw. 7:30 – 13:30
Pt. 7:30 – 11:30

DOWOZY DO SZKOŁY

DOWOZY

KLASY I – III Szkoły Podstawowej

TOP-BUS

Gruszowiec (Brogi) 7:00 Zadziele 7:25
Gruszowiec (bar) 7:05 Porąbka (Rola) 7:30
Gruszowiec (szkoła) 7:07 Porąbka (Podlesie) 7:32
Gruszowiec (Groń) 7:09 Porąbka (sklep) 7:34
Krzyżowa 7:11
Zajazd   7:45

 

KLASY IV – VIII Szkoły Podstawowej

LIMBUS

Gruszowiec (bar) 7:15 Porąbka (Rola) 7:35
Gruszowiec (szkoła) 7:17 Porąbka (garaże) 7:37
Gruszowiec (Groń) 7:19 Porąbka (sklep) 7:39
Krzyżowa 7:21 Zadziele (przy drodze głównej) 7:41

 

ODWOZY

KLASY I – III Szkoły Podstawowej

TOP-BUS
Gruszowiec 12:45 Porąbka i Zadziele 13:10
Zajazd   13:45

 

KLASY IV – VIII Szkoły Podstawowej

LIMBUS

Gruszowiec

13:45 Porąbka 14:05
14:35 14:55
15:30 15:30

 

lokalizacja

Dobra 1, 34-642 Dobra
pow. limanowski

kontakt ze szkołą

telefon: 18 333-00-09
e-mail: spdobra1@gmail.com